Múzeumvasút
Múzeumvasút
SZÁMLÁLÓ
Indulás: 2006-01-09
 
Statisztika
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Nagyvasut
 
Szavazz!
Nagycenki Széchenyi muzeumvasut
Te már Jártál a Nagycenki vasuti Skanzenban?

IGEN
NEM
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Linkek
 
Budapest Józsefváros története és leirása és képei

Ha elindul a vonat, a szívem majdnem megszakad ... Egy új városrészt látna szívesen a MÁV a vasúti csomópont környezetében. küldés e-mailben | nyomtatóbarát változat

városkép

Tavaly december 10-én este háromnegyed nyolc körül az utolsó személyvonat is kigördült a Józsefvárosi pályaudvarról.A MÁV az épületeket megőrizné, azonban azt még nem lehet pontosan tudni, mi lesz a város szívében elterülő több mint húszhektáros terület jövője. A vasúttársaság nem titkolt szándéka azonban az, hogy minél előbb pénzt szerezhessen a sokat megélt állomás területének értékesítéséből.A belvárosi pályaudvar története egészen a múlt század közepéig nyúlik vissza: 1862-ben a Szentistvánkő Szénbánya-társulat engedélyt kért a bécsi kereskedelmi és népgazdasági minisztertől egy Salgótarjántól Pestig, Losoncon át Besztercebányáig húzódó vasútvonal megépítésére.Az év végére meg is kapták a hozzájárulást Bécstől, 1863-ban elkezdődtek a munkálatok. A társaság viszonya pár év alatt olyannyira elmérgesedett a hitelezőivel, hogy 1866-ban csődöt jelentettek. 1867-ben azonban a kormányzat közbenjárásával sikerült megmenteni a vasútvonal megépítését szorgalmazó társaságot, amely immár új névvel jelent meg a hitelezők előtt. Megszületett a Magyar Északi Vasút, és a vonal építése tovább folyt. A csőd szélén tántorgó cég 1868-ban aztán végleg „bedőlt” és a vonalat 7,5 millió forintért megvette az állam. Így került az épület az állami vasutak tulajdonába.A Józsefvárosi pályaudvar vagy ahogy akkoriban hívták, a Losonci pályaudvar első alaprajza 1864-ből származik, de létesítésének tervéről már 1863-ban cikkezett a sajtó. 1885-től, a Keleti pályaudvar megépítésével a MÁV megszüntette a személyforgalmat és csak 1936-ban nyitotta meg ismét kapuit. A személyszállítási kapacitások hatékonyabb kihasználása, költségtakarékossági szempontok és az utasok igényeinek fokozottabb figyelembe vétele ezen szempontok alapján döntött úgy a MÁV Zrt. vezetése, hogy a 2005/2006-os menetrendváltással kivonja a forgalomból a nagy múltú pályaudvart. Igaz, ez a lépés nem volt nagy meglepetés, hiszen a józsefvárosi központ áruforgalmát már 2003 óta a Budapesti Intermodiális Logisztikai Központba irányították át, a személyforgalma pedig alacsony kihasználtsággal működött. Ennek nagyobb részét ezentúl a Keleti pályaudvarra, kisebb részét pedig a KőbányaKispest állomásra terelték. Fejlődik a másik két pályaudvar A két állomás azonban nemcsak utasokat nyert. A MÁV Zrt. tervei szerint azt az összeget, amit a Józsefvárosi pályaudvar üzemeltetési költségén megspórolnak, egy kilométerrel odébb a Keletiben, illetve a Kőbányakispesti pályaudvaron költik el, főként infrastrukturális fejlesztésekre.Bár szabályozási terv még nincs, a 26 hektáros területre már most szemet vetettek a befektetők. A MÁV tervei szerint az épületek többsége megmaradna, bár a területre vonatkozóan konkrét elképzelések még nincsenek, de a vasúttársaság elsősorban egy új városrészt látna szívesen a vasúti üzemi funkció és a közlekedési csomópontok kialakítása mellett. Az lenne a jó, ha mindenféle funkció helyet kapna majd a területen vélekedett Varga Péter. A MÁV Zrt. ingatlangazdálkodási igazgatójától azt is megtudtuk: a közeljövőben létre kívánnak hozni egy fejlesztőtársaságot, amely a terület ingatlanfejlesztését hajtja majd végre. Egy tőkeemeléssel párhuzamosan a MÁV Zrt. ebből a társaságból kínál majd üzletrészt a befektetőknek, ezen keresztül szeretnének még idén pénzhez jutni. Persze a MÁV is tulajdonos marad, hogy a vasútüzemi fejlesztéseket később is befolyásolja. A fejlesztőtársaságnak kell majd elkészítenie, és a kerületi képviselő-testülettel jóváhagyatnia. Varga Péter szerint a szabályozási terv legkésőbb jövő év közepére készülhet el, azonban azt sem tartotta kizártnak, hogy ekkorra már az építési engedélyek is a birtokukban lesznek. Az állomás több mint százéves épülete tehát megmarad, azonban hogy milyen funkciót kap a jövőben, azt egyelőre nem lehet tudni. Egy biztos: az ingatlanbefektetők már most is érdeklődnek a terület iránt.

Új Déli pályaudvar 2009 végére küldés e-mailben | nyomtatóbarát változat
Hatalmas transzparens mutatja a jövő Déli pályaudvarát a jelenlegi állomásépület homlokzatán. Ez azonban még nem azt jelzi, hogy holnap már kezdődik is a gigantikus terv megvalósítása. Varga Péter, a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatója arról tájékoztatott, hogy jelenleg az elvi építési engedély megszerzésén dolgoznak (ennek része az óriási látványterv). Ha megvan az elvi engedély, a MÁV Vagyonkezelő Rt. bábáskodásával még idén megalakulna az a fejlesztőtársaság, amely lebonyolítja a pályáztatást, s levezényli a megvalósítást.

Az új Déli pályaudvar akkorra épülne fel, amikorra Kelenföldön az új metróállomás. Vagyis 2009 decemberére. Két ütemben. Az első fejlesztési szakaszban a Márvány utcai felüljáróig építenék át a pályaudvart, a második szakaszban a felüljáró és az alagút között. A terület egy részét lefedik: a mai személypályaudvari részt biztosan. Nem biztos viszont, hogy olyan hullámos tetővel, mint a rajzon látható - egyelőre csak fantáziarajzról van szó, nem kész tervről. A jelenlegi főépület helyett ötemeletes épülhet a 2003-ban elfogadott szabályozási terv szerint. A vonatok továbbra is bejönnének a pályaudvarig (hallottunk korábban ugyanis olyan elképzelésekről, melyek szerint kihelyezték volna a végállomást Kelenföldre), a peronok alatt valószínűleg parkolók lesznek. Összesen 4000 parkolóhelyet terveznek az új Délibe. A vágányok melletti, alulhasznosított területeken többemeletes épületek épülnek, közösségi funkciókkal: a pályaudvar tehát városközponttá válik. Méretre a beruházás megközelíti a Westendet (ahol egyébként már részben megvalósult hasonló vasútlefedés). Költségeit negyvenmilliárd forintra becsüli az igazgató. A projekt megvalósítójának az ingatlanfejlesztés mellett végre kell hajtania a vasútüzemi rekonstrukciót is. Varga Péter szerint eddig hat nagyobb cég jelezte érdeklődését. (Cs. L.)

A Józsefvárosi pályaudvar átalakításának tervei is - hosszú előkészítés után - kialakulóban vannak. Mintegy ötmilliárd forint bevételt remél a MÁV Rt. a Józsefvárosi pályaudvar területének hasznosításából. A vasúti társaság még idén megalakítja azt az ingatlanfejlesztő céget, amely a 27 hektáros területtel kapcsolatos további feladatokat látja el. Azt, hogy pontosan mi lesz majd a volt állomás helyén, egyelőre nem tudni, a MÁV és a kerület folyamatosan egyeztet, hogy meghatározzák és szabályozási tervbe foglalják a majdani korszerű józsefvárosi képbe leginkább illő funkciókat. A lehetséges változatok között szerepel bevásárló-, szórakoztató-, szabadidős központ és új lakások kialakítása is. Úgy tűnik azonban, hogy a régi MÁV-lakások egy része megmaradhat, csakúgy, mint az állomás épülete. A fejlesztést külső befektetőkre bízzák majd.

Plázák épülhetnek a sínek felett küldés e-mailben | nyomtatóbarát változat
Jelentős átalakítást tervez a MÁV Zrt. a nemrég bezárt józsefvárosi pályaudvar területén. Egy ingatlanfejlesztő társaság megalakításával és magántőke bevonásával új városközpontot építenének. Hasonló plázaterveket, illetve ingatlanfejlesztéseket terveznek a Déli, a Keleti, a Kelenföldi, a Rákosrendezői és több vidéki pályaudvar rekonstrukciójával összekapcsolva


A Józsefvárosi pályaudvar területén magántőke bevonásával új városközpont épül (fotó: Hegedűs Márta)

A MÁV nem titkolt célja, hogy még az idén jelentős bevételre tegyen szert, ez ösztökéli arra, hogy mielkőbb hasznosítsa a Józsefvárosi pályaudvar területét. A tervek szerint még az idén létrehoznak egy ingatlanfejlesztő társaságot, s ebbe apportálják a józsefvárosi ingatlanvagyont. A 27 hektáros terület értéke több milliárd forintra becsülhető – mondta el lapunknak Varga Péter, a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatója. Az elképzelések egy új, a MOM Parkhoz hasonlatos városközpont felépítéséről szólnak.

Az ingatlanfejlesztő társaságba befektetőket vonnának be, s a cégben a MÁV kisebbségi tulajdonrészt tartana meg. A többségi tulajdonosok biztosítják tehát a tőkét, míg a MÁV kisebbségi tulajdoni hányadát kihasználva koordinálja az elképzeléseivel találkozó fejlesztéseket.
Addig azonban még számos elintéznivaló akad. Először is a terület műszaki és jogi helyzete még rendezetlen. A terület egy része még mindig vasúti közlekedési övezetbe tartozik, ez pedig nem tesz lehetővé semmilyen más jellegű hasznosítást. A besorolás megváltoztatása már folyamatban van.

A telken szolgálati lakások is vannak, az még nem tisztázott, hogy ezeket elbontják-e vagy sem. Emellett a Resti Rt. haszonélvezeti joggal rendelkezik, de elképzelhető, hogy e társaság is beszáll a fejlesztésbe. Végezetül az ingatlanból öt hektárnyi állami tulajdonban van, vagyis azt is tisztázni kell, mi a célja az államnak ezzel. A terület rendezését követően lehet számítani az ingatlanfejlesztők megjelenésére,. őket egyelőre az ingatlan rendezetlen helyzete tartja távol attól, hogy komoly üzleti ajánlatot tegyenek – szögezte le Varga Péter.

Az első kapavágásra legalább két évet kell várni. Fél évig, egy évig mindenképp eltart, mire elkészül a szabályozási terv, majd újabb egy évet emészt fel a tervezés és az engedélyezési eljárás. Ehhez képest maga az építkezés villámgyorsan zajlik majd.

A felújítási hullamban a Déli pályaudvar az első, ahol már a tervdokumentáció elkészült. Az átépítés első üteme negyven-, a második ütem húszmilliárd forintba kerül. Ebbe a beruházásba is bevonnák a magántőkét – lényegében a befektetők finanszíroznák a rekonstrukciót, a MÁV kizárólag a vasúti közlekedés kiszolgálásával foglalkozna. Hasonló elképzelések születtek a Keletivel kapcsolatban is.

A Kelenföldi pályaudvar felújítása sem várathat magára: mire a négyes metró 2009-ben üzembe áll, készen kell várni az utazótömeget. A terület a metróval igazi közlekedési csomóponttá válik: az Etele téri BKV végállomás, a buszpályaudvar, a vasútállomás mellett korszerű kiszolgáló létesítmények sora épül. A Kelenföldi pályaudvar felépítése után a tervek szerint az Etele teret összekötik a Budaörsi úttal, hogy Újbuda két részét ne szelje ketté a pályaudvar.


 

Utolsó séta a vágányok közt. A MÁV még nem döntötte el, mi legyen a Józsefvárosi pályaudvarral küldés e-mailben | nyomtatóbarát változat
Józsefváros tele van érdekes történetekkel. Az időtlenül düledező bérházak emlékezete a múlt század elejére nyúlik viszsza. Békéről és háborúról, tisztes városi létről és nyomorról árulkodik a málló vakolat szinte mindenhol, ha az ember elindul felfedezni a macskaköves utcá-kon. A Fiumei út mellett lévő pályaudvaron aztán véget ér a történelmi séta. A sárga épület története majd' másfél százada kezdődött, decemberben került pont a végére, lakat az ajtókra.


Máris rozsdásodni kezdtek a kihalt pályaudvaron a sínek
Kép: Reviczky Zsolt

Első látásra úgy tűnik, hogy a MÁV már évtizedekkel ezelőtt leírta a Keletitől körülbelül egy kilométerre lévő csomópontot. A felújításra valószínűleg a hetvenes évek óta nem jutott pénz, talán akkor is csak azért, hogy eltüntessék a hadi sérüléseket a homlokzatról.

Ez a vasútbúcsúztatás évek óta lógott a levegőben. A forgalmat fokozatosan átszervezték, lassan elült a zakatolás, az ismerős szignál sem szólt már olyan gyakran, évről évre fogyatkoztak az utasok - emlékezik egy lakókocsibüfé tulajdonosa a bedeszkázott bejárat mellett, amikor szélesre tárja előttünk az ablakot. Történetei bőven lennének, de velük együtt a langymeleg is kijönne a standról, ezért csak röviden beszél.

Utoljára január közepén volt itt valami felhajtás. Táblát avattak a holokauszt magyar áldozatainak emlékére, a már hetekkel korábban bezárt állomás belépőjénél - vakarja értetlenül a homlokát a férfi, majd cigarettára gyújt, és azzal mutat a tábla alá akasztott virágcsokorra. Egy csokor fagyott liliom lóg a szögön, a táblát utoljára azok látták, akik felavatták.

Talán a büfére sincs már szükség. Sietős vásárlók régen nincsenek, legfeljebb a szomszédos kínai piac közönsége és néhány ismerős jár erre december 11-e óta, amikor kigördült az utolsó szerelvény az egyes vágányról - összegez az utasok nélkül maradt "utasellátó", majd visszabújik a rántott húsos szendvicsek mögé.

Néhány dolog azért segít felidézni a forgalmas napokat. A pályaudvari óra délben éppen tizenkettőt mutat, mintha nem akarna belenyugodni, hogy többé senki sem igazodik hozzá.

Dermesztő csendben lépkedünk a félhomályos váróterem hátsó bejáratához, csak a jég ropog a lábunk alatt mindenhol. A sínek már rozsdásak, a talpfák között kinőtt a gaz, az állomás épülete mellett egy átalakított motorvonat vesztegel. Talán az is elzakatolt volna, ha nem lenne odahegesztve egy korláthoz. A távolban három emelet magas daru emelné, a mellé rakott konténert, csak jönne egy szerelvény. Nem jön.

Vadonatúj reklámplakátok a vágány mentén. Valószínű, hogy az enyvezők éjszakánként bemásznak a kerítésen, talán nem mondták még nekik, hogy itt már nem kell ragasztaniuk - mondja a kulcscsomót szorongató gondnoknő, miközben a várótermet nyitja.

Odabent még fűtenek, amíg eldől a régi vasútállomás sorsa. A padok helyét foltok jelzik, ha még ott lennének, azt hihetnénk, csak ebédszünet van. Mindent elvittek már, ami még hasznos lehet máshol. Csak a pénztárosok néhány személyes holmija, és az a jellegzetes szag maradt, amiről régi vonatozások jutnak eszünkbe.

Mélyet szippantunk a fáradt levegőből és jönnek az emlékek. Kezünkbe bőröndöt képzelünk, a pénztárnál csörren az apró. Valaki az orrára ejtett szemüveg mögül adja a jegyet, egy tányérsapkás forgalmista odakint a sípjába fúj. Személyvonat indul a kettes vágányról. Kérjük, fejezzék be a felszállást.

Bontás és fejlesztés

A Máv Zrt. lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint az utazóközönség igényeinek változása, és a már korábban átszervezett áruforgalom miatt szűnt meg a Józsefvárosi pályaudvar. A zárás után a fővárosból Kunszentmiklósra közlekedő szerelvényeket a Keleti pályaudvarról indítják, és azok az új menetrend szerint Kőbánya-Kispestre érkeznek meg. A Szolnok és Budapest között közlekedő járatokat szintén ez a két pályaudvar fogadja. A változás összesen negyvenhárom, főként elővárosi vonatot érint, tájékoztatott a vasúttársaság. A megszüntetett pályaudvar huszonhat hektárnyi területén felszedik a síneket, így ott - az ingatlan átminősítése után - lakóházakat vagy irodákat építenek. A műemlék jellegű fogadóépület várhatóan megmarad, mivel az helyi védelem alatt áll.

Ez volt a Története
 

Most az Utólsó esti képek Következnek:

Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara 

Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara

Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara 

Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara 

Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara

 Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Az utolsó menesztés...  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara A szolgálattevő integet a vonatnak... de ez most több volt, mint négy kocsi és egy gép...  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Az utolsó utasok...  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara  Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Személyzetváltás Fradiban...

 
Óra
            
 
A Hét képe
A kép a www.traffic.ini.hu rol való
 
Szavazz
Széchenyi múzeumvasut Fejlesztése
A kisvasuton vajon idén Lesznek Ujabb fajta Fejlesztések ???

Igen
Nem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Névnapok
 
Át tünés
 
világóra
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Holdfázis

Holdfázis
 

Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség