Ha elindul a vonat, a szívem majdnem megszakad ... Egy új városrészt látna szívesen a MÁV a vasúti csomópont környezetében. |
| | |
városkép
Tavaly december 10-én este háromnegyed nyolc körül az utolsó személyvonat is kigördült a Józsefvárosi pályaudvarról.A MÁV az épületeket megőrizné, azonban azt még nem lehet pontosan tudni, mi lesz a város szívében elterülő több mint húszhektáros terület jövője. A vasúttársaság nem titkolt szándéka azonban az, hogy minél előbb pénzt szerezhessen a sokat megélt állomás területének értékesítéséből.A belvárosi pályaudvar története egészen a múlt század közepéig nyúlik vissza: 1862-ben a Szentistvánkő Szénbánya-társulat engedélyt kért a bécsi kereskedelmi és népgazdasági minisztertől egy Salgótarjántól Pestig, Losoncon át Besztercebányáig húzódó vasútvonal megépítésére.Az év végére meg is kapták a hozzájárulást Bécstől, 1863-ban elkezdődtek a munkálatok. A társaság viszonya pár év alatt olyannyira elmérgesedett a hitelezőivel, hogy 1866-ban csődöt jelentettek. 1867-ben azonban a kormányzat közbenjárásával sikerült megmenteni a vasútvonal megépítését szorgalmazó társaságot, amely immár új névvel jelent meg a hitelezők előtt. Megszületett a Magyar Északi Vasút, és a vonal építése tovább folyt. A csőd szélén tántorgó cég 1868-ban aztán végleg „bedőlt” és a vonalat 7,5 millió forintért megvette az állam. Így került az épület az állami vasutak tulajdonába.A Józsefvárosi pályaudvar vagy ahogy akkoriban hívták, a Losonci pályaudvar első alaprajza 1864-ből származik, de létesítésének tervéről már 1863-ban cikkezett a sajtó. 1885-től, a Keleti pályaudvar megépítésével a MÁV megszüntette a személyforgalmat és csak 1936-ban nyitotta meg ismét kapuit. A személyszállítási kapacitások hatékonyabb kihasználása, költségtakarékossági szempontok és az utasok igényeinek fokozottabb figyelembe vétele ezen szempontok alapján döntött úgy a MÁV Zrt. vezetése, hogy a 2005/2006-os menetrendváltással kivonja a forgalomból a nagy múltú pályaudvart. Igaz, ez a lépés nem volt nagy meglepetés, hiszen a józsefvárosi központ áruforgalmát már 2003 óta a Budapesti Intermodiális Logisztikai Központba irányították át, a személyforgalma pedig alacsony kihasználtsággal működött. Ennek nagyobb részét ezentúl a Keleti pályaudvarra, kisebb részét pedig a KőbányaKispest állomásra terelték. Fejlődik a másik két pályaudvar A két állomás azonban nemcsak utasokat nyert. A MÁV Zrt. tervei szerint azt az összeget, amit a Józsefvárosi pályaudvar üzemeltetési költségén megspórolnak, egy kilométerrel odébb a Keletiben, illetve a Kőbányakispesti pályaudvaron költik el, főként infrastrukturális fejlesztésekre.Bár szabályozási terv még nincs, a 26 hektáros területre már most szemet vetettek a befektetők. A MÁV tervei szerint az épületek többsége megmaradna, bár a területre vonatkozóan konkrét elképzelések még nincsenek, de a vasúttársaság elsősorban egy új városrészt látna szívesen a vasúti üzemi funkció és a közlekedési csomópontok kialakítása mellett. Az lenne a jó, ha mindenféle funkció helyet kapna majd a területen vélekedett Varga Péter. A MÁV Zrt. ingatlangazdálkodási igazgatójától azt is megtudtuk: a közeljövőben létre kívánnak hozni egy fejlesztőtársaságot, amely a terület ingatlanfejlesztését hajtja majd végre. Egy tőkeemeléssel párhuzamosan a MÁV Zrt. ebből a társaságból kínál majd üzletrészt a befektetőknek, ezen keresztül szeretnének még idén pénzhez jutni. Persze a MÁV is tulajdonos marad, hogy a vasútüzemi fejlesztéseket később is befolyásolja. A fejlesztőtársaságnak kell majd elkészítenie, és a kerületi képviselő-testülettel jóváhagyatnia. Varga Péter szerint a szabályozási terv legkésőbb jövő év közepére készülhet el, azonban azt sem tartotta kizártnak, hogy ekkorra már az építési engedélyek is a birtokukban lesznek. Az állomás több mint százéves épülete tehát megmarad, azonban hogy milyen funkciót kap a jövőben, azt egyelőre nem lehet tudni. Egy biztos: az ingatlanbefektetők már most is érdeklődnek a terület iránt.
Új Déli pályaudvar 2009 végére |
| | |
Hatalmas transzparens mutatja a jövő Déli pályaudvarát a jelenlegi állomásépület homlokzatán. Ez azonban még nem azt jelzi, hogy holnap már kezdődik is a gigantikus terv megvalósítása. Varga Péter, a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatója arról tájékoztatott, hogy jelenleg az elvi építési engedély megszerzésén dolgoznak (ennek része az óriási látványterv). Ha megvan az elvi engedély, a MÁV Vagyonkezelő Rt. bábáskodásával még idén megalakulna az a fejlesztőtársaság, amely lebonyolítja a pályáztatást, s levezényli a megvalósítást.
Az új Déli pályaudvar akkorra épülne fel, amikorra Kelenföldön az új metróállomás. Vagyis 2009 decemberére. Két ütemben. Az első fejlesztési szakaszban a Márvány utcai felüljáróig építenék át a pályaudvart, a második szakaszban a felüljáró és az alagút között. A terület egy részét lefedik: a mai személypályaudvari részt biztosan. Nem biztos viszont, hogy olyan hullámos tetővel, mint a rajzon látható - egyelőre csak fantáziarajzról van szó, nem kész tervről. A jelenlegi főépület helyett ötemeletes épülhet a 2003-ban elfogadott szabályozási terv szerint. A vonatok továbbra is bejönnének a pályaudvarig (hallottunk korábban ugyanis olyan elképzelésekről, melyek szerint kihelyezték volna a végállomást Kelenföldre), a peronok alatt valószínűleg parkolók lesznek. Összesen 4000 parkolóhelyet terveznek az új Délibe. A vágányok melletti, alulhasznosított területeken többemeletes épületek épülnek, közösségi funkciókkal: a pályaudvar tehát városközponttá válik. Méretre a beruházás megközelíti a Westendet (ahol egyébként már részben megvalósult hasonló vasútlefedés). Költségeit negyvenmilliárd forintra becsüli az igazgató. A projekt megvalósítójának az ingatlanfejlesztés mellett végre kell hajtania a vasútüzemi rekonstrukciót is. Varga Péter szerint eddig hat nagyobb cég jelezte érdeklődését. (Cs. L.)
A Józsefvárosi pályaudvar átalakításának tervei is - hosszú előkészítés után - kialakulóban vannak. Mintegy ötmilliárd forint bevételt remél a MÁV Rt. a Józsefvárosi pályaudvar területének hasznosításából. A vasúti társaság még idén megalakítja azt az ingatlanfejlesztő céget, amely a 27 hektáros területtel kapcsolatos további feladatokat látja el. Azt, hogy pontosan mi lesz majd a volt állomás helyén, egyelőre nem tudni, a MÁV és a kerület folyamatosan egyeztet, hogy meghatározzák és szabályozási tervbe foglalják a majdani korszerű józsefvárosi képbe leginkább illő funkciókat. A lehetséges változatok között szerepel bevásárló-, szórakoztató-, szabadidős központ és új lakások kialakítása is. Úgy tűnik azonban, hogy a régi MÁV-lakások egy része megmaradhat, csakúgy, mint az állomás épülete. A fejlesztést külső befektetőkre bízzák majd. |
Plázák épülhetnek a sínek felett |
| | |
Jelentős átalakítást tervez a MÁV Zrt. a nemrég bezárt józsefvárosi pályaudvar területén. Egy ingatlanfejlesztő társaság megalakításával és magántőke bevonásával új városközpontot építenének. Hasonló plázaterveket, illetve ingatlanfejlesztéseket terveznek a Déli, a Keleti, a Kelenföldi, a Rákosrendezői és több vidéki pályaudvar rekonstrukciójával összekapcsolva
A Józsefvárosi pályaudvar területén magántőke bevonásával új városközpont épül (fotó: Hegedűs Márta)
A MÁV nem titkolt célja, hogy még az idén jelentős bevételre tegyen szert, ez ösztökéli arra, hogy mielkőbb hasznosítsa a Józsefvárosi pályaudvar területét. A tervek szerint még az idén létrehoznak egy ingatlanfejlesztő társaságot, s ebbe apportálják a józsefvárosi ingatlanvagyont. A 27 hektáros terület értéke több milliárd forintra becsülhető – mondta el lapunknak Varga Péter, a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatója. Az elképzelések egy új, a MOM Parkhoz hasonlatos városközpont felépítéséről szólnak.
Az ingatlanfejlesztő társaságba befektetőket vonnának be, s a cégben a MÁV kisebbségi tulajdonrészt tartana meg. A többségi tulajdonosok biztosítják tehát a tőkét, míg a MÁV kisebbségi tulajdoni hányadát kihasználva koordinálja az elképzeléseivel találkozó fejlesztéseket. Addig azonban még számos elintéznivaló akad. Először is a terület műszaki és jogi helyzete még rendezetlen. A terület egy része még mindig vasúti közlekedési övezetbe tartozik, ez pedig nem tesz lehetővé semmilyen más jellegű hasznosítást. A besorolás megváltoztatása már folyamatban van.
A telken szolgálati lakások is vannak, az még nem tisztázott, hogy ezeket elbontják-e vagy sem. Emellett a Resti Rt. haszonélvezeti joggal rendelkezik, de elképzelhető, hogy e társaság is beszáll a fejlesztésbe. Végezetül az ingatlanból öt hektárnyi állami tulajdonban van, vagyis azt is tisztázni kell, mi a célja az államnak ezzel. A terület rendezését követően lehet számítani az ingatlanfejlesztők megjelenésére,. őket egyelőre az ingatlan rendezetlen helyzete tartja távol attól, hogy komoly üzleti ajánlatot tegyenek – szögezte le Varga Péter.
Az első kapavágásra legalább két évet kell várni. Fél évig, egy évig mindenképp eltart, mire elkészül a szabályozási terv, majd újabb egy évet emészt fel a tervezés és az engedélyezési eljárás. Ehhez képest maga az építkezés villámgyorsan zajlik majd.
A felújítási hullamban a Déli pályaudvar az első, ahol már a tervdokumentáció elkészült. Az átépítés első üteme negyven-, a második ütem húszmilliárd forintba kerül. Ebbe a beruházásba is bevonnák a magántőkét – lényegében a befektetők finanszíroznák a rekonstrukciót, a MÁV kizárólag a vasúti közlekedés kiszolgálásával foglalkozna. Hasonló elképzelések születtek a Keletivel kapcsolatban is.
A Kelenföldi pályaudvar felújítása sem várathat magára: mire a négyes metró 2009-ben üzembe áll, készen kell várni az utazótömeget. A terület a metróval igazi közlekedési csomóponttá válik: az Etele téri BKV végállomás, a buszpályaudvar, a vasútállomás mellett korszerű kiszolgáló létesítmények sora épül. A Kelenföldi pályaudvar felépítése után a tervek szerint az Etele teret összekötik a Budaörsi úttal, hogy Újbuda két részét ne szelje ketté a pályaudvar.
Utolsó séta a vágányok közt. A MÁV még nem döntötte el, mi legyen a Józsefvárosi pályaudvarral |
| | |
Józsefváros tele van érdekes történetekkel. Az időtlenül düledező bérházak emlékezete a múlt század elejére nyúlik viszsza. Békéről és háborúról, tisztes városi létről és nyomorról árulkodik a málló vakolat szinte mindenhol, ha az ember elindul felfedezni a macskaköves utcá-kon. A Fiumei út mellett lévő pályaudvaron aztán véget ér a történelmi séta. A sárga épület története majd' másfél százada kezdődött, decemberben került pont a végére, lakat az ajtókra.
Máris rozsdásodni kezdtek a kihalt pályaudvaron a sínek Kép: Reviczky Zsolt
Első látásra úgy tűnik, hogy a MÁV már évtizedekkel ezelőtt leírta a Keletitől körülbelül egy kilométerre lévő csomópontot. A felújításra valószínűleg a hetvenes évek óta nem jutott pénz, talán akkor is csak azért, hogy eltüntessék a hadi sérüléseket a homlokzatról.
Ez a vasútbúcsúztatás évek óta lógott a levegőben. A forgalmat fokozatosan átszervezték, lassan elült a zakatolás, az ismerős szignál sem szólt már olyan gyakran, évről évre fogyatkoztak az utasok - emlékezik egy lakókocsibüfé tulajdonosa a bedeszkázott bejárat mellett, amikor szélesre tárja előttünk az ablakot. Történetei bőven lennének, de velük együtt a langymeleg is kijönne a standról, ezért csak röviden beszél.
Utoljára január közepén volt itt valami felhajtás. Táblát avattak a holokauszt magyar áldozatainak emlékére, a már hetekkel korábban bezárt állomás belépőjénél - vakarja értetlenül a homlokát a férfi, majd cigarettára gyújt, és azzal mutat a tábla alá akasztott virágcsokorra. Egy csokor fagyott liliom lóg a szögön, a táblát utoljára azok látták, akik felavatták.
Talán a büfére sincs már szükség. Sietős vásárlók régen nincsenek, legfeljebb a szomszédos kínai piac közönsége és néhány ismerős jár erre december 11-e óta, amikor kigördült az utolsó szerelvény az egyes vágányról - összegez az utasok nélkül maradt "utasellátó", majd visszabújik a rántott húsos szendvicsek mögé.
Néhány dolog azért segít felidézni a forgalmas napokat. A pályaudvari óra délben éppen tizenkettőt mutat, mintha nem akarna belenyugodni, hogy többé senki sem igazodik hozzá.
Dermesztő csendben lépkedünk a félhomályos váróterem hátsó bejáratához, csak a jég ropog a lábunk alatt mindenhol. A sínek már rozsdásak, a talpfák között kinőtt a gaz, az állomás épülete mellett egy átalakított motorvonat vesztegel. Talán az is elzakatolt volna, ha nem lenne odahegesztve egy korláthoz. A távolban három emelet magas daru emelné, a mellé rakott konténert, csak jönne egy szerelvény. Nem jön.
Vadonatúj reklámplakátok a vágány mentén. Valószínű, hogy az enyvezők éjszakánként bemásznak a kerítésen, talán nem mondták még nekik, hogy itt már nem kell ragasztaniuk - mondja a kulcscsomót szorongató gondnoknő, miközben a várótermet nyitja.
Odabent még fűtenek, amíg eldől a régi vasútállomás sorsa. A padok helyét foltok jelzik, ha még ott lennének, azt hihetnénk, csak ebédszünet van. Mindent elvittek már, ami még hasznos lehet máshol. Csak a pénztárosok néhány személyes holmija, és az a jellegzetes szag maradt, amiről régi vonatozások jutnak eszünkbe.
Mélyet szippantunk a fáradt levegőből és jönnek az emlékek. Kezünkbe bőröndöt képzelünk, a pénztárnál csörren az apró. Valaki az orrára ejtett szemüveg mögül adja a jegyet, egy tányérsapkás forgalmista odakint a sípjába fúj. Személyvonat indul a kettes vágányról. Kérjük, fejezzék be a felszállást.
Bontás és fejlesztés
A Máv Zrt. lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint az utazóközönség igényeinek változása, és a már korábban átszervezett áruforgalom miatt szűnt meg a Józsefvárosi pályaudvar. A zárás után a fővárosból Kunszentmiklósra közlekedő szerelvényeket a Keleti pályaudvarról indítják, és azok az új menetrend szerint Kőbánya-Kispestre érkeznek meg. A Szolnok és Budapest között közlekedő járatokat szintén ez a két pályaudvar fogadja. A változás összesen negyvenhárom, főként elővárosi vonatot érint, tájékoztatott a vasúttársaság. A megszüntetett pályaudvar huszonhat hektárnyi területén felszedik a síneket, így ott - az ingatlan átminősítése után - lakóházakat vagy irodákat építenek. A műemlék jellegű fogadóépület várhatóan megmarad, mivel az helyi védelem alatt áll. |
Ez volt a Története
| |
Most az Utólsó esti képek Következnek:
![Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara](//gportal.hu/portal/kgb/image/gallery/tn_1134251489.jpg)
![Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara Ez volt Budapest-Józsefváros, a MÁV első pályaudvara](//gportal.hu/portal/kgb/image/gallery/tn_1134252140.jpg)
![Személyzetváltás Fradiban... Személyzetváltás Fradiban...](//gportal.hu/portal/kgb/image/gallery/tn_1134252730.jpg) |